Thursday 5 June 2014

Review Ulu Yam di Livepool

Nah, untuk anda!!


Tajuk :Ulu Yam di Liverpool
Penulis: Nazali Noor
Muka surat: 496

“Because they have said that i couldn’t have it. They have said that i can’t do it and they have said i am not realistic”.
They? Who are they? ‘They’ adalah mereka ‘Pencuri Impian”. Berhati-hatilah dengan pencuri impian kerana mereka adalah org yg sntiasa mmandang rendah pada kebolehan kita. Insan2 yg sentiasa memandang sinis atas segala usaha kita utk mperbaiki diri, segala usaha kita utk mcipta peluang demi memperbaiki keadaan diri tidak kira dari segi ekonomi, spiritual atau sebagainya.
Pencuri Impian org yg sntiasa menghalang usaha2 hijrah kita krn mereka tidak pernah berjaya melakukannya. Pencuri-pncuri impin yg sntiasa memandang sebelah mata kebolehan anda. Sering menyindir dan memandang sinis setiap usaha baik anda. Tujuan supaya anda jatuh & x bangkit2 lg. Jadi, knp cepat mengalah/ positifkan diri dan pandang terus kehadapan.
Untuk menjadi insan luar biasa, kita kena fikir cara luar biasa. Kita kena buat perkara luar biasa, perkara yg org biasa xbuat. “think outside the box”.
Kisah benar dari seorang budak Ulu Yam dengan result SPM yg biasa2 dan trauma dgn subjek matematik kini megah mencipta nama di Liverpool. Berjaya merealisasikan impian kanak-kanak pada usia 35 tahun. Kisah beliau yg berkongsi emosi tatkala merasai indahnya menjejakkan kaki buat pertma kalinya ke Anfield . sama2 menyanyi lagu keramat Y.N.W.A di kop stand.
Zaman remajanya penuh warna warni dengan pelbagai cerita yg dikongsi krn dia bknlah drpd pelajar bijak bestari. Layak ke university dengan keputusan cukup2 mkn ttp mpunyai personaliti ceria yg mberi keyakinan kpd diri. Bagaimana beliau mempertaruhkan hidup dengan keluar dari zon selesa dari selama-lamanya menjadi hamster yg berputar laju diatas roda.
Kisah yg banyak memberi inspirasi dan membuatkan pembaca percaya setiap orang mempunyai personaliti yg berbeza. Dengan personaliti tersebut setiap orang blh bangkit utk berjaya bkn sekadar otak penuh teori akademik sahaja. Kisah yg banyak menyedarkan tanggungjawab kepada kedua ibubapa.
Kisah yg menyedarkan diri ini bahawa hidup ini terlalu singkat untuk menjadi insan yg biasa2 sj. Insan biasa yg dmaksudkan bkn mbandingkan diri dgn org lain tp membandingkan diri dgn keupayaan sndriri. Kita xmungkin mengubah sejarah hidup tp kita mampu berubah melakar sejarah akan dtg jika titik ini kita mulakan langkahan kita.
Bina & kejarlah impian. Jangan menyerah! Krn mungkin destinasi itu sudah begitu hamper utk direlitikan. Kita akan sentiasa jalan beriringan. Walk on walk on. With hope in our heart. You will never walk alone!! WE care, we share.

No comments: